I anden del af Pope Hats følger vi igen de to veninder Frances og Vickie og deres ven Peter. Vickies skuespilkarriere udvikler sig, mens Frances bliver forfremmet og lærer sin nye excentriske chef at kende.
Sidst i hæftet er der nogle andre korte, men glimrende serier fra Rillys hånd.
Der gik lang tid mellem Pope Hats 1 og Pope Hats 2, og det kan mærkes. Der har været tid til at øve sig, og hvor det første nummer kan føles lidt søgende, er Rilly her i absolut topform både tegne- og fortællemæssigt.

Om forfatteren/tegneren

Den prisbelønnede canadiske tegner og forfatter Ethan Rilly fra Montreal er en hemmelighedsfuld ung mand i tyverne, som har studeret psykologi på McGill University.
Rilly printede selv sine første mini-seriehæfter og forærede dem væk til sine venner, men i 2008 modtog han et legat fra The Xeric Foundation, som satte ham i stand til at selvudgive det første nummer af serien Pope Hats. Siden har han tegnet i lang tid på et nu opgivet graphic novel-projekt, inden han vendte tilbage til sit yndlingsformat, seriehæfterne, der i dag udgives af Adhouse Books.
Han arbejder sideløbende som illustrator for flere forskellige magasiner.
Rilly har bl.a. modtaget en Joe Shuster Award og en Doug Wright Spotlight Award for sit arbejde.

ethanrilly
 

Downloads


 

Det siger anmelderne:

Nummer 9:
Rillys visuelle udtryk er langt mere fuldt realiseret nu, et sted mellem Adrian Tomine og Chester Brown. Eller måske snarere Chester Brown-forbilledet Harold Gray, ham med Little Orphan Annie.
 

Dagbladet Information:
Pope Hats 2 er et kreativt tigerspring […]
Stille og roligt fremmaner Rilly en kafkask stemning af pludseligt fremvoksende meningsløshed, tavs desperation og slet skjulte magtspil. […]
En tegnet og skrevet verden, der fuldstændigt overbevisende lever på papiret efter sin egen dragende logik. En sjældenhed i tegneserier, men også et af de karakteristika, der ofte kendetegner de bedste af slagsen.

 

Bibliotekernes materialevurdering:
Ethan Rillys streg med mindelser om stilen hos Seth og Daniel Clowes er blevet mere sikker end i seriens første hæfte…
 

Serieland:
Jeg læser Pope Hats som et råb og et opråb. Til dig og mig og alle andre, der lader vaner og pligter vinde over lyster og lidenskab. Som sådan et voksent værk sat i scene af Ethan Rilly, og vi følger to jævnaldrende kvinder i deres kvide over livet. De følger ikke rigtigt deres drømme, men lader sig rive med at de strømme, der nu hersker. Og det er sikkert fint for en stund, men uholdbart i længden. Sådan eksistentielt.
Som tegneserie fungerer det fint. Tempoet er lavt, og man får tid til at følge de to modsætninger. Ikke SÅ lavt at man smider bogen fra sig, men tilpas så man både kan nyde dialogen, tegningerne og det mylder af tanker, som især Frances tænker, og som lejrer sig hos læseren. Lidt som en god roman eller suppe. Gode ting tager tid.

Pope Hats 2 blev nomineret til Pingprisen 2015

Kategori: bedste internationale tegneserie på dansk:
Canadiske Ethan Rilly er en underspillet virtuos billedfortæller, der med andet nummer af sin anmelderroste indieserie Pope Hats giver et indfølt portræt af to venner.

Pope Hats 2 følger de to bofæller Frances og Vickie, der begge befinder sig i den forvirrende gråzone mellem ungdommens ubekymrede drømme og voksenlivets tyngende realiteter. Vickies skuespilskarriere udvikler sig mens Frances’ arbejdsliv som advokatsekretær bliver mere og mere fortravlet.

Og det er netop advokatkontoret, der er historiens omdrejningspunkt. Arbejdspladsens uskrevne regler og det ubarmhjertige kontorhierarki bliver fortalt på en måde, der suger læseren helt ind bag skrivebordet.

Ethan Rillys visuelle udtryk har udviklet sig meget siden Pope Hats 1 og virker er langt mere sikkert og realiseret nu. Hans inspiration er tydelig og kommer bl.a. fra amerikanske serieskabere som Adrian Tomine og Chester Brown. Han forener det realistiske med det cartoony i en lækker og meget klar streg der både har plads til seriøsitet og humor.

Ethan Rilly er også en dygtig forfatter. Hans diskret og nærmest antydende fortællestil gør sammen med hans enormt veludviklede sans for dialog, gør Pope Hats 2 til en særlig form for virkelighedsnær realisme, der også rummer et af tegneseriens grundsten: karikaturen. Det hele formidlet med en lethed, der gør Pope Hats 2 til intet mindre end en lille perle.